Een acculader zet wisselspanning (netspanning 230V) om in gelijkspanning om een accu op te laden. Een normale acculader is bedoeld om een accu volledig op te laden, terwijl een druppellader de accu op peil houdt door deze op een lager amperage aan te bieden en automatisch in een onderhoudsstand gaat zodra de accu vol is. Het doel is om de accu weer van stroom te voorzien, of de lading ervan te onderhouden om zelfontlading tegen te gaan. 

Soorten laders en hun functies

Gewone acculader:

Laadt een lege accu snel op, maar stopt niet altijd automatisch met laden als de accu vol is, wat de levensduur kan verkorten. 

Druppellader:

Een speciaal type acculader dat de accu over een langere periode met een lage stroomsterkte laadt om deze te onderhouden. Dit voorkomt zelfontlading en is ideaal voor voertuigen die niet vaak worden gebruikt, zoals klassieke auto's of boten in de winterstalling.

Onderhoudslader:

Een geavanceerde lader die de accu automatisch kan opladen en vervolgens in onderhoudsmodus blijft om de accu op een optimale lading te houden. De lader bepaalt zelf hoeveel stroom er nodig is om de accu in goede staat te houden en te maximaliseren, wat de levensduur van de accu verlengt. 

 

Hoe het werkt 
  • De lader haalt energie uit een stroombron, zoals een stopcontact, en zet deze om in stroom die in de accu kan worden opgeslagen. 
  • Het proces van het omzetten van wisselspanning naar gelijkspanning maakt de stroom bruikbaar voor de accu. 
  • De acculader laadt de accu volgens een specifiek laadpatroon, de zogenaamde 'laadcurve'. De lader moet geschikt zijn voor het type accu (bijvoorbeeld natte loodzuuraccu, Gel, AGM of Lithium).