Joyne gerelateerd nieuws

Hier vindt u verschillende nieuws item over Joyne of die Joyne gerelateerd zijn.


Leeuwarder Courant: Geboren uit onvrede: Joyne

Vanuit Siegerswoude wordt de aanval ingezet op de aanbieder van digitale satelliettv Canal Digitaal. Joyne wil een alternatief bieden voor bewoners van buitengebieden, recreanten en NEderlanders in verre buiten landen. ,,Dan heb je het over grote aantallen"

Ze waren klaar met de fratsen van monopolist Canal Digitaal. Met de onaangekondigde technische veranderingen die hen veel onbetaald werk opleverden, met de starheid van de monopolist, met zijn prijsbeleid. Rolf Edens, eigenaar van de dealer Arob Antennebouw in Siegerswoude - de grootste dealer van het land -, Peter van der Meer, eigenaar van groothandel in satellietproducten Megros in Drachten en Hans Brunas, eigenaar van de schotelantennefabriek Rian in Waalre.

Samen besloten ze zelf provider van digitale televisie via de satelliet te worden. Een half jaar onderzoek volgde, waarna concrete stappen werden gezet. Met Jur Bron, mede-eigenaar van onder meer tv Oranje, erbij zijn ze nu eigenaar van Joyne en in stilte al enige maanden actief met de verkoop van apparatuur en abonnementen, die inmiddels via 400 dealers in onder meer Nederland, Spanje, Portugal en Frankrijk aan de man worden gebracht.

De grootste slag werd geslagen met het huren van zo'n beetje de laatste ruimte op de satelliet Eutelsat - de concurrent van Astra waarvan het Luxemburgse Canal Digitaal gebruik maakt. Doordat de Eutelsat in een andere hoek en hoger boven de evenaar draait, is het bereik ervan groter. Dat betekent dat met kleinere schotels de satellietsignalen in een groter gebied opgevangen kunnen worden.

De nieuwe satelliet, die sinds 2016 boven de aarde zweeft, heeft bovendien een krachtiger signaal. Met een schoteldiameter van 45 centimeter kan al in een groot deel van Europa via de satelliet tv worden gekeken, legt Edens uit. ,,met 75 centimeter pak je zelfs Noord-Afrike mee en Finland mee."Dit maakt de provider interessant voor bijvoorbeeld recreanten die er met de camper of caravan op uittrekken, of voor mensen met een tweede huis in het buitenland die toch de Nederlandse tv-zenders willen kijken.

,,En dan heb je het over serieuse aantallen", zegt Van der MEer. ,, Er zijn al 100.000 mensen di emet een camper reizen, 400.000 met een camper reizen, 200.000 NEderlanders hebben een tweede huis in het buitenland. En dan hebben we het nog niet over de bewoners van buitengebieden in eigenland."

In alle stilte is Joyne al begonnen met de verkoop van abonnementen. Dat laten de initiatiefnemers bewust via dealers verlopen. ,,We zitten in een nichemarkt met een serviceproduct, dat zich niet leent voor online verkoop", aldus Edens/ ,,Dealers weten van de hoed en de rand en kunnen belangstellenden het beste informeren. Eigenlijk gaan we met onze aanpak terug in de tijd", lacht hij.

Joyne kent al vanaf dag een een grote toeloop, zegt Van der Meer. ,,In het begin hadden we het zweet tussen de billen, maar het aantal klanten heeft onze stoutste verwachtingen overtroffen, mede door de socials en de mond-tot-mond reclame."

En wat krijgt die kalnt dan? Dertig tv-kanalen voor 13euro per maand, ,,want de meeste mensen hoeven er niet meer". En een flexibel abonnement voor bijvoorbeeld een aantal maanden, dat de abonnee alleen hoeft te activeren voor de weken dat hij op reis is of in zijn tweede huis verblijft."

Joyne kijkt inmiddels al verder. Zo heeft Edens proefprojecten in de buurt opgezet waarmee met een en dezelfde satellietschotel te internetten en tv te kijken. ,,Ideaal voor bedrijven in buitengebieden. Wan het is toch wel lastig als je pinautomaat uitvalt als je een tankstation of een supermarkt exploiteert. Met deze voorziening kan dat altijd doorgaan."

 


Satellietinstallateurs geven provider Canal Digitaal een gele kaart

 

Vakhandel laat zich niet buitenspel zetten

Doorn, 2009-08-13 Ruim 1000 Nederlandse satellietinstallateurs hebben vandaag provider CanalDigitaal op ludieke wijze kenbaar

gemaakt het niet eens te zijn met het gevoerde beleid. Deze week ontving de Nederlandse provider van digitale televisie via de satelliet 1500 gele kaarten. Met de start van het voetbalseizoen een passende actie om CanalDigitaal duidelijk te maken dat de vakhandel zich niet buitenspel laat zetten.

CanalDigitaal implementeerde tijdens de zomervakantie het nieuwe coderingssysteem SECA-3 waardoor enkele tienduizenden satellietontvangers geen beeld meer gaven, waaronder ook de door CanalDigitaal gecertificeerde satellietontvangers. De zoveelste verandering waarmee uiteindelijk satellietinstallateurs worden opgezadeld met extra onbetaald werk. "De telefoon staat hier roodgloeiend", aldus Cor Jagtenberg van SMH Digitaal uit Doorn. "Allemaal mensen waarvan de smartkaart niet meer werkt." Nadat een medewerker van SMH Digitaal samen met de klant het stappenplan heeft doornomen heeft de klant uiteindelijk weer beeld, maar het kost een satellietinstallateur gemiddeld 10 minuten per gesprek. Volgens Rolf Edens van het Friese Arob antennebouw is het geen incident. "Dan zou ik er nog mee kunnen leven, maar het doorvoeren van wijzigingen door CanalDigitaal

is eerder regel dan uitzondering."

Auke van Muiswinkel van Heijnen uit Heerle bekijkt de gehele ontwikkeling van Digitale televisie via de satelliet met argusogen. De laatste wijziging werd net voor de kerstvakantie doorgevoerd, nu weer tijdens de zomervakantie. "Momenten waarop de bezetting bij de CanalDigitaal helpdesk ook minimaal is." Veel consumenten zijn het beu en stappen over naar Digitenne, "ze weten dat Digitenne veel minder televisiekanalen biedt in een veel slechtere kwaliteit, maar consumenten snappen niets meer van al die CanalDigitaal wijzigingen, Digitenne is dan letterlijk en figuurlijk een simpelere alternatief. Dat is spijtig want digitale televisie via de satelliet heeft zoveel meer te bieden."

Cor Jagtenberg, Auke van Muiswinkel en Rolf Edens spreken namens de Nederlandse satellietinstallateurs, "en die zijn het zat!" Eerdere gesprekken leverde volgens de satellietinstallateurs te weinig begrip op van de provider CanalDigitaal. Het egoïstische beleid van CanalDigitaal frustreert de satellietinstallateurs enorm, "vandaar nu een ludieke media actie om duidelijk te maken dat het zo echt niet langer kan, we laten ons niet door het beleid van CanalDigitaal buitenspel zetten."